RANNÍ PŘÍPRAVA PŘEDŠKOLÁKŮ
BUDE PROBÍHAT NĚKOLIKRÁT TÝDNĚ OD 8.00 HODIN.
LEHKOU NOHOU DO PRVNÍ TŘÍDY -
10 kroků, které čekají na rodiče před zahájením školy
1. KROK
Rozhodněte se, zda dáte všemu volný průběh, nebo učiníte nějaké kroky
Aby se dítěti ve škole líbilo, učení se mu dařilo, si přejí všichni rodiče. Vaše dítě vstoupí do školy, ale také škola vstoupí do života rodiny. Změna to určitě bude. Máme dvě možnosti: a) Nechat věcem volný průběh, vyčkat, co zápis (ten je povinný) nebo první třída přinese. Zvolíte-li tuto možnost, čtěte pouze krok 8, 9 a 10. b) Pro rodiče, kteří chtějí své dítě na vstup do školy raději připravit, jsou určeny všechny následující kroky, které na sebe navazují. Budeme mít jistotu, že jsme pro podporu našeho budoucího prvňáka udělali maximum.
Já se řídím heslem: Informovaný rodič je chápající a podporující rodič.
2. KROK
Získejte informace, co má váš předškolák umět, aby ve škole uspěl
Budete-li vědět, na co se zaměřit, čemu věnovat pozornost, jaké předpoklady jsou nutné pro zvládnutí psaní, čtení a počítání, můžete se sami rozhodnout, jestli je předškolní příprava potřebná. Prvňáček musí totiž zvládnout spoustu „věcí“, aby mohl 1. září vyrazit do školy. Ale jaké to jsou věci? Co to vlastně má všechno umět? Kde a jak to zjistit?
Velmi přínosné jsou přednášky na toto téma.
Osobní kontakt je při takovýchto setkáních s rodiči výhodou, mohou se hned konkrétně ptát na to, co potřebují, reagovat na informace, které se dozvídají. Zúčastněte se ve svém okolí přednášky o školní zralosti.
Webinář na téma školní zralosti.
Osobní účast na přednášce není někdy možná skrze nedostatek času nebo pro vzdálenost z místa bydliště. V tom spočívá výhoda webinářů. Můžete zůstat doma, stačí vám počítač a připojení k internetu. Já webináře pořádám ve večerních hodinách. To už děti spí, rodiče tak mají čas a klid k jeho sledování. Přednášky a webináře: přihlaste se k odběru novinek na www.hanaotevrelova.cz. O pořádání akcí se dozvíte včas.
Přečtěte si odbornou literaturu.
V knihkupectví i v knihovně vám rádi poradí. Knih je dostatek. Já vám nabízím dvě ojedinělé publikace:
E-book s názvem: Co potřebuji vědět a udělat před nástupem mého dítěte do první třídy. Je ke stažení ZDARMA http://ebook.hanaotevrelova.cz/
Publikaci s komiksovými příběhy předškoláků a školáků s názvem: Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení K objednání zde: http://www.hanaotevrelova.cz/product/product
3. KROK
Zamyslete se nad dosavadním vývojem dítěte
Každé dítě je jedinečné. Startovní čára může být pro každého jiná. Jak se dítě doposud vyvíjelo, má vliv na jeho budoucnost, tedy i na nástup do školy. Zamyslete se nad následujícími otázkami. Proběhlo těhotenství bez komplikací? Byla matka dítěte v těhotenství zdravá? Neprošla stresujícím obdobím?
Narodilo se dítě v termínu? Byl porod přirozený, bez komplikací?
Jak po narození probíhal vývoj vašeho dítěte? Lezlo vaše dítě po čtyřech, nebo tuto fázi přeskočilo? Kdy se začaly objevovat první slova, věty?
Dědičnost hraje také svoji roli. Například u rodičů „dyslektiků“ může sehrát dědičnost také svoji úlohu.
4. KROK
Ověřte si, co dítě již umí, ale také v čem ještě potřebuje pomoci
Zeptejte se na své dítě ve školce. Děti ve školce plní různé úkoly, paní učitelky mají zkušenosti, poznají, zda se chlapcům a holčičkám něco daří méně.
Dohodněte si konzultaci u odborníka, který vám poradí, provede u vašeho dítěte diagnostiku. Posoudí všechny schopnosti a dovednosti, seznámí rodiče s výsledky. Velkou výhodou je zde fakt, že budete hned vědět, v jakých oblastech už je dítě zralé, kde by naopak potřebovalo ještě pomoci. Důležité je načasování. Pokud odborníka navštívíte včas, můžete na rozvoji nezralých oblastí ještě pracovat, předejít odkladu školní docházky. S odborníkem se můžete také dohodnout, jaká forma přípravy by byla nejlepší. Konzultaci a diagnostiku si dohodněte zde: http://www.hanaotevrelova.cz/page/kontaktform
5. KROK
Podle získaných informací zvažte vhodnost a formu předškolní přípravy
Můžete s dítětem pracovat samostatně. Využijte pracovní sešity pro předškoláky, které se dají koupit. Můžete sledovat, zda úkoly zvládá, co se mu daří, zda má o úkoly zájem, zda u činnosti vydrží… Zde bych ráda upozornila na jednu důležitou věc. Pokud jste nepřeskočili krok dva, budete znát význam jednotlivých cvičení a také důsledky toho, pokud se úkoly dařit dítěti nebudou. Využijte na domácí práci ucelené materiály, které prověří všechny schopnosti a dovednosti předškoláčka. Nic nezůstane zapomenuto.
Můžete přihlásit dítě do předškolního kurzu. Tyto kurzy vedou lidé, kteří mají odborné znalosti, praxi v oboru. Aby byl tento způsob přípravy dětí na školu přinesl to, co očekáváte, měl by splňovat určitá kritéria. Je dobré, pokud má takovýto kurz pravidelné lekce, často 1x týdně. Aby byl počet lekcí dostatečný, třeba deset, patnáct i více. Po ukončení by rodiče měli dostat zpětnou vazbu. Předškolní workshop pro dítě a mámu (tátu…). Pravidelné setkávání s odborníkem, kdy se prolíná troška teorie pro rodiče, názorné ukázky přípravy, praktické procvičení všech oblastí, okamžitá zpětná vazba co ještě podpořit, hned získáte odpovědi na svoje dotazy.
Připravujte dítě společně s odborníkem. V tomto případě pracujete s dítětem doma, ale na dohodnutých konzultacích vás vede někdo, kdo má zkušenosti. Odborný pohled může obohatit rodiče o informace, které nejsou běžně známé. Vhodným odborníkem je speciální pedagog nebo psycholog, který se problematikou školní zralosti zabývá. Ten vám také doporučí postup, který bude „šitý na míru“ právě vašemu dítěti. Také může, pokud je potřeba, doporučit logopeda, fyzioterapeuta, dětského neurologa.
Dohodněte si individuální přípravu vašeho dítěte. Předškoláček dochází ke specialistovi, který ho pravidelně a cíleně na školu připravuje. Na použitých metodách jednotlivých konzultací se předem s rodiči dohodne. Někdy takové přípravě předchází diagnostika, ale není podmínkou. O průběhu práce a pokrocích dítěte získávají rodiče samozřejmě zpětnou vazbu. Workshop i skupinové kurzy – termíny uveřejňuji na www.hanaotevrelova.cz. Odebírejte novinky. Individuální konzultace si dohodněte zde: http://www.hanaotevrelova.cz/page/kontaktform LEHKOU NOHOU DO PRVNÍ TŘÍDY - 10 kroků, které čekají na rodiče před zahájením školy .
6. KROK
Vyberte metodu přípravy
Zvolená metoda i forma přípravy by měla vycházet z potřeb každého dítěte. O formách jsme se již zmínili v kroku pět. Pro některé dítě je vhodnější skupinový kurz, jiné děti potřebují přístup individuální. Oba mají také své přednosti. Ve skupince se dítě učí spolupráci s ostatními vrstevníky, snaží se koncentrovat ve větším počtu dětí, které se také vzájemně inspirují. A přednosti Individuální přípravy? Mohou být různé. Předně pro děti potřebující přímou péči, podporu koncentrace, zažití pocitu úspěchu… Také je preferují rodiče třeba z časových důvodů. K metodám přípravy předškoláků je potřeba říci, že některé jsou koncipovány tak, že pod vedením odborníka pracují rodiče doma, zástupcem takové metody je například Maxík. Tuto metodu využívají také paní učitelky ve školkách. Rozšířená je také Metoda dobrého startu. Jiným příkladem je FIE, kdy pracuje výhradně vyškolený odborník individuálně či skupinově s dětmi, ale už ne rodiče doma. Metody se používají preventivně, nebo k podpoření nezralých funkcí. Vhodnost metody i formy je v rukou specialisty. Více informací získáte postupně v novinkách na mém webu. V každém případě je vhodné výběr metody konzultovat. Pak se rozhodnete pro tu nejlepší.
7. KROK
Vašeho předškoláka připravujte postupně po celý rok
Pokud je vašim cílem dítě dobře připravit, je dobré využít celý školní rok. Výhod je hodně. Budete mít dostatek času. Pracovat můžete pozvolně. Dopřát dítěti dostatek času na jednotlivé úkoly. Také se vytvoří prostor na postupné zvyšování náročnosti úkolu, pokud je potřeba ještě nezralou funkci rozvíjet. Důležitým prvkem je také opakování, zažívání pocitu úspěchu. Zařazením pravidelného trávení společného času nad úkoly se dítě nenásilně připravuje na školu, kdy domácí úkoly již budou nutností.
8. KROK
Vyberte školu pro vaše dítě
Výběr školy záleží vás. Vy jste ti, kdo znají vaše dítě nejlépe. Každý rodič má pro výběr té pravé školy svá kritéria - škola blízko bydliště, škola se zaměřením (sport, jazyky), pověst školy, družina, výběr kroužků… Výčet by mohl pokračovat. Určitě je ale přínosné, věnovat se výběru školy s předstihem.
Prozkoumejte, jaké školy jsou ve vašem okolí, najděte si o nich informace, navštivte Dny otevřených dveří. Uvidíte, jaký dojem na vás škola udělá. Co vyhovuje jednomu, nemusí být dobré pro jiného
Vše, co se z různých zdrojů dozvíte, si promyslete hlavně s ohledem na vaše dítě. Přihlédněte k temperamentu vašeho syna/dcery. Každá učitelka má jiný styl výuky, jiný temperament, jiné tempo.
Ověřte si, jakými metodami budou učitelé učit.
Zvažte nároky jednotlivých škol. Škola s vysokými nároky, kterým dítě nebude stačit, může mít i negativní vliv.
9. KROK
Běžte k zápisu
Zápisem vaše dítě přihlásíte ke školní docházce na vámi vybrané škole. Rovněž slouží k prověření způsobilosti dítěte pro školní docházku. Do první třídy nastupují děti, které v daném roce dovrší věku šesti let nejpozději do 31. srpna. Tyto děti také podle zákona musí rodiče doprovodit k zápisu do školy. Zápis je tedy povinný.
Termíny zápisů stanovuje škola. O datu konání zápisu se informujte ve škole, kterou jste pro vaše dítě vybrali.
Nejčastěji se zápisy na jednotlivých školách konají od poloviny ledna do počátku února.
K zápisu přijdete s vaším dítětem. Přichází jeden rodič nebo oba.
- Budete potřebovat občanský průkaz a rodný list dítěte.
Dítě bude samostatně plnit úkoly, které orientačně prověří jeho zralost.
Každá škola může mít průběh zápisu různý. Někde se dítěti věnuje jedna paní učitelka. Jinde je ve třídě více „stanovišť“.
Co by mělo dítě k zápisu umět?
Požadavky školy se mohou lišit. Nejčastěji se budou dítěte ptát na jméno a příjmení, kolik je mu let, kde bydlí, jak se jmenuje maminka, tatínek, sourozenci, jaké povolaní rodiče vykonávají. Dítě zazpívá písničku, odrecituje básničku, nakreslí obrázek lidské postavy. Paní učitelky bude zajímat, zda dítě rozezná tvary (kruh, trojúhelník, čtverec, obdelník), zda rozliší a určí pojmy nahoře, dole, vpravo, vlevo, vpředu, vzadu, zda rozezná barvy. Častým úkolem je sestavení domečku z různých tvarů, určení první hlásky ve slově a podobně. Během všech úkolů se projeví samostatnost, nebojácnost, komunikativnost a soustředěnost kluků a holčiček.
10.KROK
Rozhodněte se, zda škola ano, nebo bude lepší odklad – stále je ještě čas
Zvažte, zda nástup do školy neurychlujete. Nadané děti třeba na matematiku nemusí být zralé v jiných oblastech. Důležité jsou všechny vývojové stránky.
Také nenechávejte dítě ve školce „zbytečně“ o rok navíc, přestože by nároky školy zvládlo dobře. Mohlo by se ve školce již nudit.
Při rozhodování přihlédněte k věku dítěte.
O případný odklad musíte písemně požádat do 31. května daného kalendářního roku
Budete potřebovat další dvě doporučení k odkladu z odborných pracovišť. LEHKOU NOHOU DO PRVNÍ TŘÍDY - 10 kroků, které čekají na rodiče před zahájením školy -
Závěr:
Budu ráda, pokud vám 10 kroků pomohlo a bude k užitku. Pokud budete mít chuť, budu moc ráda, když mi napíšete, co vám čtení přineslo.
Napište mi na e-mail na hana.otevrelova@seznam.cz, predskolak.skolak@gmail.com Přeji vám hodně hezkých chvil strávených s vaším dítětem a úspěšný start do první třídy.
Děkuji vám! Mgr. Hana Otevřelová Speciální pedagožka, rodinná a párová terapeutka
DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ
PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
V rámci příprav materiálu Konkretizované očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh materiálu popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by mohli využít rodiče.
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
- svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
- je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)
- zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
- zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
- postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)
2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
- je si vědomé zodpovědnosti za své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
- mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
- mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
- rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
- pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
- používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
- spolupracuje ve skupině
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
- umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
- rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva doprava
- používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
- složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
- rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
- rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
- sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
- najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
- rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
- postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
- reaguje správně na světelné a akustické signály
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
- orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
- rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
- rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
- třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
- přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
- chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
- rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
- „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
- záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky
- přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje podle pokynů
- pracuje samostatně
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
- navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
- nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
- je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
- zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
- vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
- ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
- k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
- je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
- zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
- je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
- svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
- zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
- zná celou řadu písní, básní a říkadel
- zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
- vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
- hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
- zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
- ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
- má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
- má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
- chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
- zná faktory poškozující zdraví (kouření)
- uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí